Kokosmatten KGW stabiliseren spoorwegen rondom Amsterdam

Kokosmat 2

Knipscheer Rail-Infra B.V. en TEFAB verstevigen ruim 30 duizend vierkante meter taluds rondom de spoorwegen in gemeente Amsterdam. Op drie locaties worden verbeteringen doorgevoerd aan de taluds bij het spoor, met als aanleiding de verzakkingen in de taluds. Ondertussen is de ondergrond in Riekenpolder, Sloterdijk en Diemen opnieuw aangevuld en bedekt met onze anti-erosiematten van kokos.

Een stevige ondergrond met biologisch afbreekbare kokosmatten van TEFAB 

Om afschuivende grond op de vernieuwde taluds te voorkomen was Knipscheer op zoek naar een tussenlaag die automatisch vergaat en erosie voorkomt. De kokosmatten van TEFAB werken als een natuurlijke tussenlaag. Ze scheiden de kleigrond toplaag van het onderliggende zand en zijn bedoeld om uitspoeling tegen te gaan. 

In totaal bekleden de vakmensen van Knipscheer 16 km spoordijk met kokosmatten om de taluds te herstellen. Rudy Ekelschot van aannemingsbedrijf Knipscheer vertelt: ‘‘We halen de bovenlaag met begroeiing van het talud af en profileren dat talud opnieuw zodat er weer een nette, strakke ondergrond ontstaat. Daarna rollen we de kokosmatten van TEFAB er over en bevestigen we deze met houten pennen. De houten pennen die we hebben gebruikt in dit project zijn ook door TEFAB geleverd.

Waarom een KGW kokosmat? 

Vanuit de opdrachtgever ProRail mocht er op geen enkele wijze in het project plastic aanwezig zijn. Rudy merkt op: ‘’Kokos is vrijwel onze enige optie, het verteert op een gegeven moment. Plastic vergaat niet en daar heb je later nog meer werk aan met het uitgraven en recyclen.’’

De gebruikte KGW Kokosmat van 450 gram is een van de zwaardere varianten uit het assortiment om verzakking in de toekomst te voorkomen. Een bijkomend voordeel is dat de rollen standaard  50 m x 2 m zeer goed waterdoorlatend zijn. Door de biologisch afbreekbare eigenschappen van dit product is er weer een zorg minder, vooral op moeilijk bereikbare plekken nabij spoorwegen.

Tot diep in de nacht aan het werk

Naast de beperkte bereikbaarheid spelen er meerdere kwesties. In Riekenpolder, Sloterdijk en Diemen werd er vooral ’s nachts gewerkt. De geplande looptijd voor de 3 locaties is 1 jaar in totaal. Rudy Ekelschot laat weten dat er meer dan een handvol nachten op de planning stonden. ‘‘De grootste uitdaging is om bij de moeilijk bereikbare plekken te komen met de materialen en machines. Logistiek is dat lastig plannen, het bevoorraden gaat alleen via het spoor en daarom maken we optimaal gebruik van dienstonderbrekingen om in korte tijd efficiënt onze werkzaamheden uit te voeren.’’ 

Langzaam groeiend kruidenmengsel

Minimaal onderhoud heeft prioriteit in dit project. Kennis is er genoeg en er wordt rekening gehouden met de lastige locatie, zelfs jaren na oplevering. Met als resultaat dat de natuurvriendelijke kokosmatten met een traag groeiend kruidenmengsel zijn ingezaaid als eis van ProRail. Dit betekent minder vaak maaien op lastige plekken en voor treinreizigers een groen uitzicht. Tegelijkertijd genieten insecten en vogels van een hogere biodiversiteit.

Een duurzame samenwerking

Ondertussen werkt Knipscheer al 15 jaar samen met ProRail, voegt Rudy toe. Ook het contact met TEFAB verloopt prima. In de advisering van de projectleider en werkvoorbereiders van aannemingsbedrijf Knipscheer is door de adviseurs van TEFAB veel tijd gestoken. Ook is er aandachtig gekeken naar de wensen en eisen van ProRail om beide organisaties te ontzorgen. Ver in de toekomst besparen TEFAB kokosmatten ook kostbare tijd omdat er tijdens herstelwerkzaamheden geen plastic materialen achterblijven. Rudy verwacht dat er meerdere projecten aankomen voor het stabiliseren van taluds. Daarvoor gaat Knipscheer weer naar TEFAB. 

Een te slappe spoorbodem is verleden tijd na oplevering van dit project eind zomer 2022. Binnenkort kunnen de trajecten hogere frequenties treinverkeer verdragen. Esther IJzer en Ron van Gestel, eigenaren van TEFAB, zijn blij met de bijdrage om het Nederlandse vervoer te verduurzamen. 

Projectdetails

Projectnaam: Baanstabiliteit Amsterdam

Opdracht aan TEFAB: Plasticvrije anti-erosiematten voor taluds

Materialen: Kokosmat KGW van 450 gram en houten pennen, voor circa30 duizend vierkante meters

Opdrachtgever: ProRail

Aannemer & uitvoerder: Knipscheer Rail-infra B.V.

 

Benieuwd naar wat TEFAB voor uw project kan betekenen? Neem contact op met onze afdeling verkoop via sales@tefab.nl of via +31 (0)162 455 515.